lauantai 3. heinäkuuta 2010

kök- keittiö









Nämde tidigare, att när jag började blogga igen, tänkte jag berätta mera om vårt hus. Nu är det kökets tur. Köket var egentligen ett rum, som jag planerade och drömde om mest, hjärtat i huset. När vi planerade köket, hade jag några önskemål. Jag ville ha ett stort kök, som ser "gammalt ut". Att allt är inte direkt från ett företag som säljer köksinredningar, utan det är samlat av lite nytt och gammalt. Andra önskemål var en öppen spis. Det är så mysigt att samlas runt köksbordet, äta middag, laga läxor osv. när man kan ha eld i spisen. Tredje önskan var att ha en dörr ut från köket till terrassen, sommarkök. Länge funderade jag också "svarta detaljer", t.ex köksbänk. Dom är så vackra, när man ser dem på bilder eller andras kök, men jag är inte riktigt säker på svart i mitt kök. Dessutom hade vi ett vackert brunt skåp som jag åtminstone ännu inte vågade måla. Men fort kan det ändras, jag hämtar en svart burk pets och ...)

Mainitsin aikaisemmin kun avasin taas blogini, että kerron enemmän kodistamme. Nyt on vuorossa keittiö. Keittiötä haaveilin ja mietin eniten, onhan se kodin sydän. Muutamia toiveita minulla oli, ensimmäisenä halusin ison keittiön, joka näyttää "vanhalta". Että se ei olisi kuin suoraan keittiöfirmasta, vaan sekoitus uutta ja vanhaa. Myös vähän "olohuonemainen" tunnelma, koska me vietämme kyllä suurimman osan ajasta keittiössä. Toinen haave oli takka keittiöön. Ihana istua iltapäivällä keittiössä takkatulen ääressä, syödä päivällistä, tehdä läksyt jne. Ja kolmas haave oli ovi keittiöstä terassille, kesäkeittiöön. Kauan mietin myös mustia yksityiskohtia keittiöömme esim. työtasot, mitkä ovat niin kauniita sisustuslehdissä ja joillain ystävilläni, mutta en ole varma mustasta minun keittiössäni. Sitäpaitsi meillä oli niin kaunis ruskea kaappi minkä halusin keittiöön, mitä en ainakaan vielä voi maalata. Mutta äkkiä voi tilanne muuttua, haen mustaa petsiä ja...

Ei kommentteja: